تحقیقات بنیادین در حوزه آموزش و البته روش های تدریس به موضوع « موانع روان شناختی یادگیری» توجه خاص و ویژه ای دارند و با توجه به اصل و اساسی که برای خود قائل شده اند تدابیری برای رفع موانع روان شناختی یادگیری فراگیران در نظر میگیرند.
کیان محتوا به خوبی میداند که « انسان فی النفسه و در ذات خودش نسبت به افراد غریبه، مکان های ناشناس و حوزه های ناشناخته نوعی گارد بسته دارد و ترسی نهفته در وجودش احساس میکند که مانع از رویارویی او با ناشناخته ها و در نهایت منجر به بی تحرکی اش میشود.» (مطالعه بیشتر)
از اینرو تدبیری خاص برای غلبه بر موانع روانشناسی یادگیری فراگیران در نظر گرفتیم.
این تدبیر و خلاقیت تقسیم بندی فایل های آموزشی به دو فایل «آشنایی و کلیات» در حوزه عناوین سخت و کلیدی ست.
کندو کاوی در واژه و معنا
آشنایی در لغت نامه دهخدا به معنای « تعارف. معارفه. معرفت. عرفان. شناخت. شناسائی. قرب. نزدیکی. الفت. انس » است منبع
از همان وازه قرب و نزدیکی شروع میکنیم ما وقتی با کسی / چیزی آشنا میشویم یعنی به او نزدیک میشویم گاهی این نزدیکی و قرابت به صورت فیزیکی و مادی ست گاهی به صورت معنایی و در احساس متبلور میشود. وقتی با یک شخص غریبه به صورت هم کلاسی، همکار یا حتی مسافر یک وسیله نقلیه نزدیک میشویم و مدتی در مجاورت هم قرار میگیریم حتی اگر صحیت و حرفی بین مان رد و بدل نشود همین حضور فیزیکی نزدیک منجر میشود در مورد آن فرد غریبه اطلاعاتی کسب کنیم و ترس و وحشت مان از او به عنوان یک غریبه بریزد حال اگر گفتگو و صحبتی هم بین مان رد و بدل شود این حس نامدنوس ترس کم کم جای خودش را به حس الفت و دوستی و انسانیت میدهد.
در عالم معنایی و مفاهیم و صد البته در فهم انسان از دنیای ناشناخته هایش به کمک علم هم همین داستان جریان دارد