محتوایی که می‌شناسیم!؟ ,

menuordersearch
kiancontent.ir
۱۴۰۲/۱۲/۱۵ سه شنبه
(0)
(0)
محتوایی که می‌شناسیم!؟
محتوایی که می‌شناسیم!؟

برای دستیابی به پیشرفت و توسعه، برقراری پیوند بین آنچه داشتیم و داریم با آنچه مدنظر و ایده آل مان است اولین کاری ست که انجام می‌دهیم بارهای معنایی هم بر همین منوال بر یکدیگر سوار می‌شوند تا معنا گسترده تر شود. برای آغاز راه طولانی محتوا هم از این مقاله تعاملی آغاز می‌کنیم.

 

محتوا از نو

 

واژه محتوا اگرچه خود به تنهایی تاریخچه و سرنوشتی مفصل و ناگفته دارد اما این واژه زمانی در زبان و گفتار روزمره مان متداول و رایج شد که فضای مجازی در زندگی مان پر رنگ شد. شاید اولین جرقه های محتوا بر ذهن ما ایرانی ها زمانی باریدن گرفت که دیجی کالا را شناختیم.

 

یک فروشگاه اینترنتی که در حوزه دوربین دیجیتال و تلفن همراه اطلاعات مفصلی از مشخصات فنی گرفته تا تصاویر واضح از کالا و حتی نقد و بررسی آن را برای مخاطبان سایتش به نمایش می‌گذاشت. دیجی کالا که خود کپی برابر اصل آمازون بود و نسخه ایرانی آمازون بود محتوا را از کانتنت (Content) به فارسی برگردان کرد و در بین جوانان دانشگاهی و سپس در کل جامعه گستراند. بی شک محتوا یکی از پایه های رشد تصاعدی دیجی کالا در طی سالیان فعالیتش بوده است.

دیجی کالایی ها در بیان اهمیت این واژه و مفهوم از عبارت «Content is king» (محتوا پادشاه است : کنایه از اینکه محتوا همه چیز یک وبگاه اینترنتی ست) استفاده می‌کردند و بعد ها این باور را به یک باور سطح بالاتری به عنوان «Content is the kigdom» (محتوا نه شاه یا پادشاه!؟ که محتوا قلمروی پادشاهی و آقایی ست: کنایه از اهمیتی به مراتب پیش تر ) ارتقاء دادند. هر قدر دیجی کالا بزرگتر شد محتواهای مدنظر دیجی کالا هم بسیط تر شد از «مشخصات فنی و نقد و بررسی و نظرات کاربران» رسیدند به «تولید و بارگذاری فیلم های نقد محصول» و ده ها محتوای دیگر. به موازات موفقیت دیجی کالا و شکل گیری استارت آپ های دیگر «محتوا» برایمان روز به روز بدیهی تر شد و با آمدن فیسبوک، وایبر، تلگرام و اینستاگرام محتوا برایمان معنا و مفهوم امروزی را پیدا کرد.

 

 

ریشه لاتین محتوا یا کانتنت (Content)

 

البته لازم ست اعلام کنم که جمله محتوا پادشاه است به بیل گیتس نسبت داده می‌شود:

 

احتمالاً بیل گیتس تصورش را هم نمی‌کرد با گفتن جمله “محتوا پادشاه است“، چنین انقلابی را به وجود بیاورد. آن هم وقتی که افراد خیلی کمی به عنوان تولید کننده محتوا وجود داشتند و بیشتر مردم، مصرف کننده محتوا بودند.

 

به بیانی دقیق تر برادران محمدی دیجی کالا با اعتقاد راسخ به همین پایه رشد سایت و کسب و کار اینترنتی از المان های طراحی داخلی برای تداعی اهمیت این خصیصه و مفهوم در سازمان و محل کارشان استفاده کردند. آنها در طراحی فضای محیط کاری شان شیشه ای را تعبیه کردند که بر رویش همین جمله بیل گیتس را نوشته بود و بعدها آن را به نمونه ارتقا یافته اش تغییر دادند.

 

کارخانه تولید محتوا دیجی کالا هم از دل همین رویه و باور سربرآورد و متولد شد.

 

من هم برای این مقاله از تصویر یک سایت انگلیسی زبان استفاده کردم که مطلب مفصلی پیرامون اهمیت محتوا و بازاریابی منتشر کرده است.

 

شما هم اگر جستجوی در اینترنت انجام دهید هزاران سایت فارسی و انگلیسی زبان با موضوع، محتوا پادشاه است پیدا خواهید کرد

 

بنابراین تا اینجای کار محتوا زاده فضای عصراطلاعات و ارتباطات است عین واژه برنامه یا سریال و فیلم که با آمدن و فراگیر شدن تلویزیون در میان عامه و زندگی روزمره خیلی باب شد.

 

 

اما محتوا داستان طول و درازی دارد که در مقاله دیگری مفصل به آن خواهیم پرداخت فعلا اولویت تدقیق کردن و عیان کردن همین محتوای ست که همگی می‌شناسیم.

 

 

گره خوردن محتوا با فضا و بازاریابی دیجیتال

 

در اولین قدم باید بدانیم که تعریف تولید محتوا چیست؟ امروزه انواع محتوای رسانه ای وجود دارد اما محتوا و یا تولید محتوا، فرآیندی صرفا بر بستر فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های مجازی نیست، بلکه از گذشته به شکل‌های متفاوت وجود داشته تا به امروز. تنها اتفاقی که در حال حاضر باعث شده توجه ما بیشتر به آن جلب شود، استفاده گسترده از آن در فضای مجازی است.

 
محتوا چیست؟

 

محتوا که در انگلیسی به آن content گفته می‌شود به همه پیام‌ها، اطلاعات، دانش ها، آموزش و هر قالب دیگری که به ما معنا و مفهوم را منتقل ‌ممی کند اطلاق می‌شود.

محتوا می‌تواند در هر قالبی عرضه شود و حائز بار معنایی و مفهواست. این روزها با گسترش اینترنت و اینکه هر شخصی می‌تواند با یک سایت و یا حتی یک پیج شخصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند دارای رسانه شود و هر چیزی که به آن علاقه دارد را در هر قالب و روشی به مخاطبان خود ارائه بدهد.

 

معنی محتوا را در بازاریابی دیجتال می‌شود این‌طور بیان کرد هر چیزی که بتواند مخاطب را سرگرم کند، بر آگاهی‌اش بیفزاید یا در انجام بهتر کارها به او کمک کند و به‌طورکلی، ارزشی به زندگی مخاطب بیفزاید، می‌تواند نوعی محتوا باشد (منبع)

 

 

برای موفقیت هر کمپین بازاریابی دیجیتال سه « گام و عامل بزرگ» مورد نیاز است: فناوری عالی، داده های عالی و محتوای عالی. امروزه تاکید زیادی بر دو مورد اول می‌شود و اغلب محتوا در میان این دو مورد گم می‌شود. (منبع)

 

 

محتوای آموزشی

 

وقتی دنیای مجازی سایه اش را بر فضا و دنیای حقیقی گستراند خود به خود تمام زوایای زندگی متاثر از فضای اینترنت و اطلاعات شد حتی عرصه آموزش عمومی و اکادمیک. از همین رو بود که پسوند آموزشی به محتوا اضافه شد. حالا دیگر در دنیای دیجیتال ما با محتوای آموزشی روبرو بودیم تا با برنامه آموزشی (که مربوط به هزاره پیش از عصر اطلاعات بود ) !؟

 

 

محتوای آموزشی به مجموعه‌ای متشکل از انواع فیلم، صوت، عکس ف و متن گفته می‌شود که یا به صورت سایت و محتوای اینترنتی در اختیار کاربران قرارگرفته است با به صورت لوح‌های فشرده و دی وی دی ها در اختیار کاربران قرارگرفته است. این محتوا قرار است یک مبحث درسی یا علمی را به مخاطب خود آموزش دهد. این محتوا باعث می‌شود که مقدار آگاهی و درک و سطح سواد فرد و کاربر نسبت به موضوع نمایش داده شده افزایش پیدا کند.
تعریف محتوای آموزشی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

امروزه تولید محتوای آموزشی به یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین فعالیت ها دانشگاه ها و مراکز علمی تبدیل شده است. تیم های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند کیا به صورت دولتی و یا با استفاده از بودجه‌های شرکتی و حتی شخصی اقدام به تولید محتوای آموزشی می‌کنند تا سطح معلومات افراد را ارتقا دهند. (منبع)

 

برای محتوای آموزشی سه مزیت بر می‌شمارند.

 

1-مشتری محور است

امروزه، استراتژی محتوای شما باید مشتری محور باشد. این به این دلیل است که محتوای مشتری محور تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند، به سئو سود می‌برد، حفظ را افزایش می‌دهد و موارد دیگر.

محتوای آموزشی ذاتاً مشتری محور است زیرا با در نظر گرفتن کاربر ایجاد می‌شود. شما ارزش یا راه حلی برای نقاط درد آنها ارائه می‌دهید.
2- در تمام مراحل چرخه عمر مشتری خدمت می‌کند

در مرحله اول، می‌توانید از محتوای آموزشی به عنوان یک روش معتبر و غیر فروش برای افزایش آگاهی از برند استفاده کنید. برای بالقوه های آینده در سفر خریدار، باید از فرصت استفاده کنید و به آنها آموزش دهید که چگونه راه حل شما می‌تواند به آنها کمک کند. رابرت مک گوایر در Convince & convert به زیبایی بیان می‌کند،

"بازار هدف شما نمی‌تواند خرید کند، اگر راه حل را نداند، و اگر ندانند راه‌حل چگونه کار می‌کند، بعید است که خرید کند."

علاوه بر این، می‌توانید از محتوا برای آموزش مشتریان فعلی در مورد نحوه استفاده از محصول یا راه‌حل خود استفاده کنید. و این باعث افزایش تعامل و حفظ می‌شود.
3 -تخصص شما را برجسته می‌کند

محتوای آموزشی به شما این امکان را می‌دهد که تخصص خود را ثابت کنید، که یکی دیگر از جنبه های ضروری بازاریابی محتوا این روزها است. (منبع)

 

 

لزوم توجه به تغییرات رخ داده پیرامون دانشجویان و دانشگاهیان ضرورت تغییر در ساختار، کارکرد و عملکرد دانشگاه ها را بیش از پیش کرده است همین عدم همخوانی فضای جدید با فعالیت دانشگاه ها عملا آنها را از تحقق اهداف ذاتی شان دور می‌سازد.

 

کیان محتوا با علم به همین فضای بوجود امده سعی می‌کند خلاهای شناسایی شده را پر کند و دانش اموختگان دانشگاهی را در مسیر علمی و کاری شان یاری سازد.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

aparatgooglefacebooktwiteryou
logo

دفتر مرکزی : تهران - کیانشهر - خیابان چیت ساز - پلاک 8| تلفن تماس : 09226091089 | kiancontent067@gmail.com