هر شخص حقیقی و حقوقی سعی میکند خودش را به بهترین شیوه ممکن به دیگران معرفی و پرزنت کند. نحوه معرفی ما ضمن اینکه «تداعی کننده جایگاه ما در روابط انسانی» در ذهن مخاطبانمان خواهد بود؛ «میزانی از اعتبار و اعتماد» را در جوامع انسانی برایمان به ارمغان میآورد. اعتماد و اعتباری که سرمایه ایی برای موجودیت و تکامل مان خواهد بود.
بنابراین سعی خواهم کرد «کیان محتوا و هویت در پس این سایت» را برایتان به خوبی و روشنی معرفی کنم.
کیان کانتنت نقطه شروع یک راه
هر فعالیت، محصول و خدمتی برآیندی از یکسری عوامل مختلف است. برآیندی از نیازها، خواسته ها و توانمندی های شخصی و اجتماعی. کیان کانتنت یا کیان محتوا هم از این قاعده مستثنا نیست.
البته هر توفیقی نیازمند پیگیری و ممارست و تحقق یک کار گروهی و جمعی ست. بخش پیگیری و ممارست فردی را تا به امروز به منصه ظهور رساندم و سعی خواهم کرد با تیم سازی مناسب تحقق یک کار تیمی منسجم و هدفمند را نیز محقق کنم.
آنچه بیش از هر مورد دیگری پیرامون کیان محتوا قابل طرح و بیان است این نکته است که این کار آغاز یک راه پر فراز و نشیب و طولانی برای رفع نیازهای نو پدید اجتماعی - اقتصادی کشورمان ایران است.
کارویژه کیان کانتنت
هر شخصی به صورت فردی یا هر گروه و تیم و سازمانی کارویژه یا ماموریت خاصی متناسب با فلسفه وجودی اش و ارتباطاتش با سایر عوامل برای خود تعریف میکند. کارویژه ایی که تا شناخته نشود هدفمندی فعالیت ها را دچار چالش میکند.
کارویژه وبگاه کیان محتوا هم پس از مشخص شدن کارویژه شخصی کارآفرین و پس از گذر از ایده کیان کار به طرح ابر کیان کار مشخص و تدقیق شد.
تلاشی برای انشاء شدن و تشخص یابی :
وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ﴿۳۹﴾: آیه 39 سوره نجم تفاسیر گوناگونی برای این آیه ذکر شده است اما اگر این بیان را زنده و پویا بدانیم برای تمامی اعصار حتی زمانی که انسان به دنبال یک مکتب متعالی برای معنا و مفهوم زندگی و حیات و جانداری ست آنگاه خواهیم فهمید که حتی اکتفاء کردن به معنای لفظ به لفظ این بیان گواه اینست که انسان تنها موجودی ست که سازنده خویش است؛ انسان تنها وجودی ست که با عملش با کارش با شغلش و انگیزه هایش خودش خودش را میسازد!؟
ما میتوانیم بواسطه کار روزمره مان یک انسان حریص باشیم در قالب یک تاجر یا یک پزشک و پرستار مهربان نسبت به همنوع، یک کارگری باشیم که فقط فکر و ذکرش نان و آب است یا کارگری باشیم که به دنبال گذر از مصائب و سختی های یک زندگی نابرابر اجتماعی ست حال میخواهد راهش در بستر زندگی شخصی با آموزش و یادگیری و کسب مهارت باشد یا از راه حیات جمعی با شکل دهی به یک جنبش صنفی یا یک تعاونی!؟
کار ویژه عمومی انسان ها
پس مصداق آیه
کار ویژه شخصی هر انسان
از سال های فارغ التحصیلی ام در رشته مهندسی معدن تا به امروز یکی از پرسش های اساسی که ذهنم را درگیر کرده بود این بود که:
«کار ویژه من» با همه مشخصات زندگی ام چیست؟
این پرسش و پرسش های اساسی تر دیگر در یک هم افزایی خارق العاده با هم «انشایی از من» پدیدار کرد که منجر شد ایده «کیان کار» به دغدغه روزمره ام تبدیل شود.
این ایده بواسطه تلاش هایم روز به روز از کلیات و ایده بودن فاصله میگرفت و به شکل و شمایل جزئی تر در قالب برنامه های عملیاتی خودش را بازنمایی میکرد.
اولین مرحله از «ابر طرح کیان کار»؛ تمرکز بر حل مسئله «اشتغال» و «کیفیت اشتغال» فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور» متمرکز شده بود با نام «اشتغال یار» پا به عرصه و صحنه عمل گذاشته بود.
در بدوی ترین گام پیش رویمان برای حل مسئله اشتغال به یک معضل دیرینه به نام «محتوا و فحوای مطالب دانشگاهی در ایران» برخورد کردم؛ برای حل این مسئله «وبگاه کیان کانتنت یا کیان محتوا» متولد شد.
هر کدام از ما تا چه اندازه من هستیم و تا چه اندازه ما!؟ منی که زاده پدر و مادری به خواست و اراده الهی هستم چقدر حق دارم از من بودن دم بزنم!؟ وراثت و ژنتیک که نسل ها را یکی پس از دیگری در مینوردد و برخی عوامل زیستی را از یک نسل به نسلی دیگر منتقل میکند تا چه اندازه در شکل گیری شخصت من انسانی مان موثر است؟ اصلا همین زبان فارسی که میراث هزار ساله ما ایرانیان است چقدر در درک و فهم من رسوخ کرده است و شخصیت من و شما و یکایکان را ساخته است؟
همه اینها را گفتم تا بگویم من نوعی و شمای نوعی تا چقدر به جمع انسانی مان وابسته ایم اگر چه این جمع مثل پیکره شخصی مان واحد و حتی ملموس و فیزیکی نباشد. این ما بودن در تک تک انسان ها به نوعی نهفته است.
اما نقش اراده من انسان،کنش هایم و هزینه هایی که بابت این کنشگری کردم کجاست؟
با این حساب مرز باریکی بین من و ما در بین همه افراد و آحاد جامعه وجود دارد که در نهایت خوشبختی و نگون بختی مان به ارتباط و تعامل مناسب بین منیت و ما بودن مان بستگی دارد.
شخصیت کیان کانتنت هم بر همین مبنا شکل گرفته است نو به نو در حال متولد شدن است.
سایت کیان محتوا نیازسنجی یک کارآفرین است که حتی کارآفرین شدنش نیز محصول یک فرآیندی جمعی ست. برآیندی از کنشگری ها از تلاش های صادقانه مرحوم دکتر امیر افشاری استاد دانشکده فنی دانشگاه آزاد تهران جنوب تا کنشگری قالیباف به عنوان شهردار تهران و دکتر فتحی (ممیز مرکز رشد شهرداری منطقه 15 تهران) و ده ها نفر دیگر
افزایش روز افزون نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به نسبت کل جمعیت فعال و غیر شاغل کشور ما را در ابر طرح کیان کار بر آن داشت تا راهی برای غلبه بر این معضل مهم اجتماعی – اقتصادی کشورمان بسازیم. متاسفانه افزایش این نرخ -علیرغم همه تدابیر مسئولان- به گونه ایی است که به گواه جدول چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز 1402 نسبت به دوره مشابه (پاییز 1401) افزایش دو درصدی را در کل جمعیت فارغ التحصیل شاغل و افزایش 5.8 درصدی نسبت به کل جمعیت بیکار کشور تجربه میکنیم. (مراجعه شود به صفحه چهار این منبع)
طرح های کاریکاتور وار و از همه بدتر نگاه و نقد کاریکاتور گونه به معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی منابع عظیم ملی را به بخش ها و حوزه هایی هدایت کرده است که بیش از آنکه موثر باشند اتلاف کننده زمان و منابع بوده اند و هستند.
در ابر طرح کیان کار با پدیده شناسی بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در ایران عوامل مختلفی را شناسایی و احصاء کرده ایم و در این طرح ملی سعی میکنیم با تکیه بر دو پایه «گفتمان» و «مشارکت»؛ مورد به مورد موانع پیش رویمان را مرتفع سازیم. برای رفع هر مانع؛ فعالیتی را سامان میدهیم و «محتوا » را اولین مانع پیش روی یک اشتغال پایدار و مناسب برای فرهیخگان دانشگاهی میدانیم از اینرو با اولین عضو خانواده طرح یعنی سامانه کیان محتوا (Kian content) کار را آغاز نمودیم.
همانگونه که پیش تر اشاره کردیم در بدوی ترین گام پیش رویمان برای حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به معضل دیرینه محتوا و فحوای مطالب دانشگاهی رسیدیم. موضوعی که اکثر کارشناسان امر به انحاء و اشکال مختلف بدان پرداخته اند و راهکارهای متعددی را هم پیش بینی کرده اند.
محتوای عرضه شده در دانشگاه ها و نظام آموزش عالی ایران بیش از آنکه مطالب و محتوایی با جنبه های کاربردی و عملیاتی برای رفع نیازمندی های شغلی آینده دانش آموختگان دانشگاهی باشد؛ محتوایی ست سر درگم و مغشوش که دستخوش تحولات اجتماعی - سیاسی شده است. محتوای دانشگاهی ایران آنقدر مغشوش است که حتی تحت تمایلات فردی اساتید، منافع سازمانی و گروهی و جناحی نیز قرار گرفته است. (لینک مطالعه بیشتر: بزودی)
عدم کارایی محتتوای دانشگاهی ادعایی نیست که ما کنیم از یک سو «آمار بیکاری بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی» و از سوی دیگر «نیاز مبرم بازار کار کشورمان ایران به افراد خبره و شایسته برای احراز صلاحیت مناصب شغلی» گواه این موضوع ست. اگر «گستره بسیار باز و فراخ کار در ایران » چه در سطح ملی و چه بین المللی را به دو مورد فوق الذکر بیفزاییم آن زمانست که به عمق فاجعه پی خواهیم برد.
البته یک نگاه غیر کارشناسی سعی دارد تمام محتوای مورد نیاز دانش اموختگان برای موفقیت شغلی را به «مهارت های فنی و حرفه ای» محدود سازد که این مورد نیز یکی از جنبه های همان نگاه کاریکاتور وار به مسئله بیکاری دانشگاهیان است.
فلسفه تولید و کیفیت محتوای دانشگاهی و تناسب این محتوا و فحوا با نیازهای شغلی دانشگاهیان نیازمند بررسی و واکاوی دقیق بوده و هست. از اینرو در کیان کانتنت، کار را با «پدیده شناسی محتوا» آغاز کردیم و مواردی همچون «چرایی، چگونگی و فرآیند مبنا شدن جزوه نویسی در دانشگاه ها» » «محتوای شغلی مورد نیاز دانشگاهیان » «محتوای مورد نیاز دانشگاهیان برای هزاره داده ها» را به شدت مورد توجه فعالیت های پژوهشی مان قرار دادیم.
پس از پدیده شناسی محتوا و نیاز سنجی محتوایی بود که به داشته هایمان رجوع کردیم هر انچه را در گوشه و کنار و اقصی نقاط ایران زمین داریم سعی کردیم گردآوری کنیم تا ضمن تحقق کار ملی؛ از چندباره کاری و اتلاف منابع جلوگیری کنیم. دارایی های محتوایی خودمان را با مدیریت در عرضه، نشر و بازنشر در یک فرآیند جمعی و ملی غنی سازی کنیم و نیازهای محتوایی مان را با کمک آنها مرتفع سازیم.
البته هر جایی هم که محتوای مناسبی پیدا نکردیم به صورت خط شکنانه وارد آن حوزه محتوایی خواهیم شد و محتوای بدوی و متعاقب ان را تولید میکنیم و البته در بسط و گسترش همان محتوا هم انحصارگرا و بخیل نیستیم سعی میکنیم با به اشتراک گذاری محتوا به انحای مختلف دانش جمعی مان از محتواف مفاهیم و معانی مورد نیازمان را بیش از پیش کنیم.
پرسش ها و منازل طی شده ایده محتوای مورد نیاز شغلی برای دانشگاهیان را برایمان واضح تر و از یک آرمان مبدل به یک برنامه درسی و محتوایی کرد.
ما همواره در کیان کانتنت به نیازهای مطلبی و محتوایی دانشگاهیان در جایگاه های شغلی و در یک کشور توسعه یافته فکر میکنیم و فاصله نیاز تا رفع آن نیاز را کم و کمتر خواهیم کرد تا بدین ترتیب هیچ نیاز محتوایی نباشد
تمامی دانشجویان (دوره های کاردانی کارشناسی و ارشد)و دانش آموختگان این دوره ها که در حال پیوستن به بازار کار هستند مخاطب سایت کیان کانتنت هستند.
ما در بارگزاری محتوا و شناسایی الزامات محتوای شغلی در ابتدا به نیاز عمومی و حداقل هایی از دانسته ها و مهارت های دانشگاهی خواهیم پرداخت که همه مخاطبان دانشگاهی فارغ از سطح اشتغال و رشته دانشگاهی نیازمند آن هستند و سپس به محتوای تخصصی اقشار مختلف خواهیم پرداخت.
1- توجه به معنای بسیط و وسیع محتوا ( از سنگ نگاشته های بدوی انسان تا کتاب و جزوات دانشگاهی و محتوای دیجیتالی )
2- تناسب نیاز و پاسخ محتوایی: نیاز سنجی دو مرحله ای.....نیاز سنجی در درون کیان کانتنت.....نیازسنجی توسط کارشناسان طرح کیان کار
3- نشر / بازنشر/ ارجاع
4- معماری محتوا
5- انگاره سازیی گفتمانی: شاید یک جدول یک جزوه یک کتاب یا بخشی از مباحث یک محتوای الکترونیک آن چنان پربار باشد که نیازمند توجه دهی و ساختارسازی های جدید باشد. گاها کم توجهی های دانش آموختگان به مباحث طرح شده در کلاس یا سایر منابع محتوایی ناشی از یک خلاء ارتباطی است که رفع آن میتواند سبب ساز بهره مندی بیشتر دانشجو یا دانش آموخته باشد. رویکرد گفتمانی کیان کانتنت در راستای طرح کیان کار توجه ما در طراحی و معماری داده های محتوایی را سبب شده است.
فرآیند محتوا
از محتوای بسته اولیه () تا محتوای باز مدیریت شده
دعوت به همکاری
کیان کانتنت () با محوریت اولین حلقه از زنجیره پروژه های ابر طرح کیان کار با
بازار و گفتمان به مثابه نیاز و مشارکت
نحوه قیمت گذاری و نرخ گذاری محتوا
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دفتر مرکزی : تهران - کیانشهر - خیابان چیت ساز - پلاک 8| تلفن تماس : 09226091089 | kiancontent067@gmail.com
فروشگاه اینترنتی «کیان محتوا» به عنوان اولین حلقه از زنجیره «طرح اشتغال یار» با هدف تولید و انتشار انواع محتوای مورد نیاز شغلی راه اندازی شده است. «کیان کانتنت (kiancontent) » سعی میکند تمامی نیازمندی های دانشجویان و دانش اموختگان دانشگاهی به محتوای شغلی را مرتفع سازد.
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.